محصول به سبد خرید اضافه شد
0

تنظیم و ارائه گزارشات فصلی

دسته‌بندی: حسابداری
تاریخ: 19 ژانویه 2021
بازدید: 1,078

تنظیم و ارائه گزارشات فصلی

معاملات فصلی چیست ؟ به کلیه معاملاتی که در طول یک فصل اعم از خرید یا فروش توسط صاحبان کسب و کار و مشاغل انجام می‌شود معاملات فصلی گفته می‌شود.

طبق ماده ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر در قانون مالیات‌های مستقیم مودیان مالیاتی موظف هستند برای تعیین میزان مالیات خرید و فروش های فصلی در مهلت مقرر شده همه اسناد و مدارک مربوط را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کرده تا میزان مالیات آنها مشخص شود و در صورت عدم ارائه اطلاعات لازم مودیان مشمول جریمه‌های سنگین می‌گردند.

دفتر روزنامه

دفتر روزنامه دفتری است که معاملات و تمام مسائل مالی شرکت به صورت روزانه و با تاریخ در آن نوشته می‌شود . در این دفتر ستون هایی موجود است که باید تکمیل گردد که عبارتند از : شماره سند حسابداری ، تاریخ وقوع رویداد مالی ، شرح رویداد ، مبلغ معامله چه به صورت بدهکار و چه به صورت بستانکار.

توجه داشته باشید این اطلاعات باید به درستی و با دقت ثبت شود و خط خوردگی یا پارگی در آنها نباشد.

بعد از این که اطلاعات در دفتر روزنامه ثبت گردید باید به صورت مستمر و حداکثر تا پانزده روز بعد از هر ماه اطلاعات دفتر روزنامه در دفتر کل وارد گردد.

به چه دلیل اطلاعات از دفتر روزنامه به دفتر کل منتقل می‌شود ؟

علت این است که در دفتر روزنامه امکان مانده گیری وجود ندارد و این کار در دفتر کل انجام می‌شود. برای مانده گیری لازم است هر حساب در دفتر کل یک صفحه جداگانه داشته باشد و حساب‌ها به طور کامل از هم جدا و ترتیب و تاریخ هم در این جداسازی رعایت شود . اطلاعاتی که در این دفتر باید حتما وارد شود شامل شماره سند رویداد مالی ، تاریخ وقوع رویداد ، شرح آن و تعیین بدهکار و بستانکار معامله بوده و در انتها باید مانده گیری هم گردد.

مانده گیری در دفتر کل

در دفتر کل باید هر حساب به صورت جداگانه مانده گیری شود یعنی مبالغ بدهکار و بستانکار هر حساب از هم کسر شده و مبلغ باقی‌مانده در واقع مانده حساب محسوب می‌شود . اگر بعد از مانده گیری حساب بدهکار بیشتر باشد ماهیت حساب در نهایت بدهکار محسوب می‌شود و اگر بعد از مانده گیری مبلغ بستانکار بیشتر شود حساب در پایان بستانکار در نظر گرفته می‌شود و در ستون تشخیص که در انتهای دفتر کل وجود دارد ماهیت نهایی حساب قید می گردد.

نحوه ارسال گزارشات فصلی

در تحریر دفاتر کل ، روزنامه و دارایی و همچنین دفتر معین باید اصول مشخصی رعایت گردد برای مثال :

  1. مثلا اینکه همه رویداد‌های مالی بدون استثنا ثبت شود و هیچ سندی پنهان نگردد .
  2. تاریخ وقوع رویداد های مالی مشخص بوده و به ترتیب تاریخ در دفاتر تحریر شوند .
  3. تمامی اطلاعات مالی باید روی خط دفتر بوده و ثبت اطلاعات بین خطوط باعث رد دفاتر قانونی گردیده و آنها را از اعتبار ساقط می کند .
  4. در حاشیه دفاتر قانونی به هیچ وجه نباید چیزی مرقوم گردد و اگر در ثبت دفاتر و تحریر آنها اشتباهاتی رخ داد تراشیدن و پاک کردن آن ممنوع بوده و باید روی اشتباه خط کشیده شده و مبلغ درست با خودکار قرمز در بالای آن درج شود .
  5. صفحه سفیدی بین صفحه های پر شده وجود نداشته باشد
  6. در مانده گیری حساب‌ها نهایت دقت در نظر گرفته شودقت شود و بستانکار شدن حساب‌های بانکی ممکن است به علت عدم رعایت تقدم و تاخر ثبت حساب‌ها در دفاتر رخ دهد که این امر باعث رد دفاتر شده و محاسبه مالیات را مشکل می‌کند و حتی ممکن است باعث علی الراس شدن شرکت و جریمه مالیاتی گردد.

ثبت دفاتر قانونی

دفاتر هر سال باید در سال مالی قبل ارائه و در اداره ثبت منطقه پلمپ و ممهور شده باشد .مسئول انجام این کار باید توجه داشته باشد در پلمپ دفاتر نام شرکت و نوع آن و این که سهامی است یا تضامنی ، تعداد دفاتر و تعداد صفحات دفتر و شماره آنها و تاریخ و بارکد آنها به درستی درج شده و بعد مهر و امضا گردد. برای پلمپ دفاتر قانونی باید در مهلت مقرر اقدام شود در غیر این صورت دفاتر رد شده و مالیات به صورت علی الراس تعیین می‌شود.

تخلف

برخی تخلفات فقط از طرف سازمان امور مالیاتی بررسی نمی‌شود تخلفاتی مانند جعل ، تقلب ، تبانی ، سوء استفاده به مراجع انتظامی هم ارجاع داده می‌شود.

ارائه گزارشات فصلی خرید فروش و نگهدای اسناد و مدارک مربوط به آن از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باید در مهلت تایید شده یعنی ۱۵ روز بعد از پایان هر فصل ارائه گردد . اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به دریافت کد اقتصادی کرده‌اند ولی تا مهلت تعیین شده برای ارسال گزارشات فصلی کد آنها آماده نمی‌شود باید این موضوع را به سازمان امور مالیاتی اطلاع داده و به صورت موقت برای ارائه گزارشات خود از کد ملی و شماره شناسنامه استفاده کنند و بعد از دریافت شماره اقتصادی بلافاصله آن را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند تا مشمول جریمه‌های مربوطه نگردند. لازم به ذکر است که وارد کردن این اطلاعات نیازمند یک حسابدار خبره و البته یک نرم افزار حسابداری خوب است .

کد اقتصادی در واقع شناسه هر تاجر است و بوسیله این کد صاحبان مشاغل و بنگاه‌های اقتصادی شناخته می‌شوند و به هیچ وجه نباید این شناسه را در اختیار شخص دیگری قرار داد.

مودیان و صاحبان شرکت ها و موسسات تجاری می توانند برای انجام امور مربوط به تهیه دفاتر قانونی خود و همچنین تهیه اظهارنامه‌های مالیاتی و گزارشات فصلی (ارائه خدمات مالیاتی) از موسسات خدمات مالی و حسابداری مشاوره گرفته یا در صورت تمایل انجام کلیه این امور را با اطمینان به این موسسات بسپارند .

برچسب‌ها:

T-manager

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه نرم افزار حسابداری سکان می باشد. طراحی و پشتیبانی توسط:گروه بین المللی سما

 

question